Kobayashi Charimsa Fuseki cz. 2

Witam po miesięcznej przerwie i od razu zabieram się do pracy. Chciałbym podziękować za odzew na ten artykuł. Ten kącik jest dla Was i jeżeli czegoś nie rozumiecie, to pytajcie, bo możliwe, że ominąłem coś ważnego dla Was, uznając to za oczywiste. Na początku odpowiedź na pytanie Benerita: czy czarny może zagrać (13) jako peep, zamiast zabezpieczyć dolną bandę?

Przyjrzyjmy się bliżej tej sytuacji. Biały ma do wyboru połączenie w a lub b. Zacznijmy od zabezpieczenia w a.

Biały łączy swoje kamienie ruchem w (2), a ponieważ się wzmocnił, czarny chroni dolną bandę. Biała grupa ma złe aji w a tak więc biały wzmacnia swój kształt ruchem w (4).

Pytanie brzmi: co czarny może zrobić, jeżeli biały zagra tenuki?

Sekwencja od czarnego (1) do (11) to najlepsze, co biały może zrobić po ataku w (1). Biały traci bazę, ma tylko jedno oczko (złapany 1 czarny kamień) oraz musi uciekać do centrum. Czarny poprzez ten atak zdobędzie wpływy lub teren z prawej strony. Jednak biały w zamian za osłabienie swojej grupy dostał jeden ruch w fuseki.

Wracając do początku: zostało nam połączenie białego dołem w b z 1 diagramu.

Biały ma jednak słabość w swojej grupie (czarny kamień w jego formacji jako bardzo silne aji), tak więc czarny nie musi odrazu zabezpieczać dolnej bandy - może zagrać kakari na lewy-górny róg (3). Jeżeli biały zatakuje w (4), czarny wyciąga swój kamień grając w (5) i jednocześnie przecinając białego na 2 słabe grupki. Biały musi łączyć w (8), ponieważ drabinka w a nie działa z powodu łamacza drabinki w (3).

Walka, która wywiązuje się po sekwencji ruchów od czarnego (1) do białego (6), jest bardzo dobra dla czarnego, ponieważ czarny ma z każdej strony wsparcie. Jest to doskonały przykład tak zwanego "splittning atack"

To tyle, jeżeli chodzi o odpowiedzi na pytania czytelników. Pora zabrać się za nowy materiał. W tym miesiącu chciałbym Wam pokazać sekwencję z białym skokiem w (2). Sekwencja od czarnego (1) do białego (8) Jest uznawana za joseki. Ważne jest, aby zapamiętać, że białe (8) jest wymagane, ponieważ po tenuki białych czarny z łatwością może zniszczyć jego shape.

Jeżeli biały, zamiast wzmocnić swoją grupę na prawej bandzie, zagra tenuki w (1), to czarny ma doskonały ruch w (2). Jeżeli biały będzie chciał złapać czarną inwazję blokując w (3), to czarny nie ma większych problemów z ucieczką do centrum, dzieląc grupę białego na 2 mniejsze bezoczne grupki.

Biały oczywiście może próbować je połączyć grajac geta w (1) a później squeeze tesuji od (3) do (9). Ostatecznie jednak czarny zbija biały kamień zostawiając białym 2 punkty cięć A i B (miai).

Jedyne, co biały może zrobić po inwazji czarnego w (1), to wziąć ścianę w gote lub zagrać kolejne tenuki.

Tomasz Ślązok

 

BADUK | tomasz.slazok@go.art.pl

DalejWsteczspis tresci